Ca ‘de’ Medici
De voormalige Restaurant eigenaar Remigio Medici verkocht zijn ‘osteria’
in Reggio Emilia om zo voldoende kapitaal te verzamelen voor een stuk
land en het bouwen van zijn nieuwe droom: een wijnbouwbedrijf. Dit deed
de 48 jarige vader op het moment dat zijn zonen oud genoeg waren om mee
te kunnen werken aan het realiseren van een familie Wijnhuis, vandaag de
dag nog altijd geleid door de Medici familie.
“Ca ‘ De’ Medici” werd opgericht in het jaar 1911. In die tijd was het
verkopen van wijn exclusief in bulk de gang van zaken. Weliswaar een
grote gok, maar Remigio begon daarnaast met het produceren en verkopen
van gebottelde Lambrusco. Het grote voordeel aan dit initiatief waren de
hogere verkoopprijzen echter bleef het succes lange tijd uit. Door een
hoop tegenstand van de markt, doordat zijn wijnmakerij nog te
kleinschalig was en de uitdaging om van Lambrusco een alledaagse
gewoonte te willen maken waren de productiekosten torenhoog en kreeg het
product geen voet aan de grond. Helaas heeft Remigio Medici het
uiteindelijke succes niet mee mogen maken omdat hij na vier jaar
plotseling overleed. De oudste zoon Regolo, toen 21 jaar oud, nam de
leiding over en bracht het wijnhuis naar de toekomst. Tot einde van de
Tweede Wereldoorlog lag de focus op bulk productie van wijn dat werd
verkocht in de lokale markt van Emilia-Romagna en omliggende provincies.
Na de oorlog kwam het echte omslagpunt en bracht het Ca’De’Medici’ zijn
doorslaand succes. Er kwamen veranderingen in de nationale handel, de
productie onderging technische verbeteringen en kwamen er drastische
veranderingen in de eet- en drinkgewoontes van mensen. Het wijngoed
groeide explosief. Hand in hand met deze ontwikkeling werd er nieuw
leven geblazen in Remigio’s concept Lambrusco. Er werd een hele
Lambrusco serie geproduceerd van een goede basis lijn tot aan de hoogst
haalbare kwaliteit in de regio. In de jaren ‘ 70, destijds 4 generaties
verder, besloot Renzo (kleinzoon van Remigio) vanwege het
concurrentievermogen en de daling van de Italiaanse markt te straten met
de verkoop van wijn in buitenlandse markten. Wederom een grote
succesfactor gebleken.